Kochani Uczniowie i nie tylko
Od jakiegoś czasu zastanawiam się o czym tu pisać- tematów i pomysłów głowa pełna. Ale o czym
mogę pisać ja? Oczywiście o tym jak się uczyć , tak żeby zapamiętać i wykorzystać zdobytą wiedzę.
Dawno, dawno temu gdy chodziłam do szkoły, a daty zapisywano jeszcze z 1900 z przodu wcale nie
przepadałam za uczeniem się. Tak na prawdę wracałam do domu, otwierałam książkę, wkuwałam do
sprawdzianu, pisałam , dostawałam ocenę i… zapominałam. Dziś już wiem dlaczego. Mój mózg nie
pracował na pełnych obrotach, a o tym jak się uczyć ,żeby go wykorzystywać dowiedziałam się już
jako nauczyciel dopiero parę lat temu. Zatem- Moi Drodzy- będzie o mózgu, neurodydaktyce,
neurobiologii i o tym z jakich metod korzystać aby wykorzystać maksymalnie potencjał naszych
neuroprzekaźników w procesie uczenia się języka obcego.
Musicie wiedzieć, że jeszcze 12 lat temu wydawało mi się, że najlepszym rozwiązaniem na naukę jest
przekazanie moim uczniom listy słówek i powiedzenie ”za tydzień kartkówka”. Bez sensu- nie
uważacie? Bo pomyślmy ile nam zostaje w głowie z tej całej listy którą wkuliśmy na pamięć?
Niewiele, prawda? Dlatego dziś ograniczam tego typu zadania. Struktura mózgu każdego z nas różni
się nieco, ale u każdego z nas mózg pracuje na podobnych zasadach. Jeśli nie przetworzymy
informacji której się uczymy nie ma szans na jej zrozumienie, wykorzystanie i zapamiętanie. Czyli-
jeśli, Drogi Uczniu- nie użyjesz danego słowa wielokrotnie, nie wysłuchasz wypowiedzi gdzie to słowo
zostanie użyte , nie ułożysz zdania z tym słowem – nie będziesz mógł mówić płynnie w danym języku
bez zacinania się i myślenia .. „Kurczę, jak to było…?”
I tu zanim zaczniemy naszą serię wpisów o tym jak się uczyć , żeby się nauczyć, zadam ci kilka pytań.
Jeśli tylko masz ochotę odpowiedz na nie w komentarzu do mojego wpisu, a ja wezmę wszystkie
odpowiedzi pod uwagę szykując kolejny artykuł. Zatem- do dzieła
- W jaki sposób uczysz się słówek ?
- Co jest dla ciebie najtrudniejsze w nauce języka obcego?
- Co przeszkadza ci w nauce?
- Co ułatwia Ci proces zapamiętywania?
- Czy ucząc się języka więcej słuchasz/ mówisz czy wkuwasz formy gramatyczne?
- Opowiedz mi o lekcji z której wróciłeś do domu i pamiętałeś wszystko